Muut tunnit

Muut tunnit

Muut tunnit

Kaikilla kouluillamme on myös runsas tarjonta erilaisia hatha jooga tunteja, niin lempeitä kuin hyvin dynaamisiakin. Hatha tunneilla emme käytä erikseen lämpöä, vaan huoneessa on normaali huonelämpötila.

 

Hatha tuntityyppejä:

Astanga Vinyasa
Huoneenlämmössä meillä on myös Astanga joogaa tarjolla ja aamut alkava aamuvirkuille ennen töihin menoa Astangan Mysorella *** Lue lisää arkisin klo 5.45.
Yoga Nordicilla on niin alkeiskursseja Astanga joogaan, ohjattua 1-sarjaa ja alkeet tunteja, joille jokainen voi osallistua oppimaan uutta tai elvyttämään vanha rakkaus omaan harjoitukseen .
Alkeiskurssien aikatauluja voit seurata tästä linkistä
Opettajina meillä on kokeneita astanga joogaopettajia mm. Pia Lehtinen joka on yksi harviosta jolla on Astanga instituutin opetuslupa aina 3 sarjan opetuksiin saakka. 

Wall Yoga, seinä Jooga
Tunnilla käytämme apuna tunnettua jooga seinää. Joogaseinä on loistava apuväline, jonka avulla saa avattua kehon jäykkyyksiä tehokkaasti. Seinä auttaa lisäämään liikkuvuutta ja tilaa selkärangan nikamissa, poistaa jännitystä selästä ja niskasta sekä parantaa verenkiertoa painovoiman avulla ylösalaisissa asennoissa. ‘’Olet yhtä vanha kuin miltä selkärankasi tuntuu.’’- Vanha joogan sanonta

Prana Flow®
Prana Flow® on luova, energeettinen ja kokonaisvaltainen joogalaji, jonka on kehittänyt tunnettu yhdysvaltalainen jooganopettaja Shiva Rea.
Prana Flow® pohjautuu itse Tirumalai Krishnamacharya oppeihin, joka on modernin joogan oppi-isä. Kirjaimellisesti sana “prana” tarkoittaa elinvoiman energiaa, ja flow-sanalla taas viitataan tietoiseen, virtaavaan liikkeeseen. Harjoituksissä käytetään useita joogan työkaluja, kuten asanaa, pranayamaa, chantingia, meditatiivista työskentelyä ja wawe sequencing -tekniikkaa liikesarjoissa. Tunti sopii hyvin astangaa harrastaneille ja kaikille jotka haluavat dynaamista, virtaavaa vinyasa harjoitusta.

Yin Jooga -tunti soveltuu niin ensikertaisille ja niille joilla on jo kokemusta Yin joogaharjoituksesta ja perusliikkeistä.
Tunnin huomion keskipisteessä on kehon energiaradoissa ja energiakeskuksissa, eli meridiaaneissa ja chakroissa. Harjoitus tehdään normaalissa huoneenlämmössä, joten voit varustautua vaatetuksessa hieman runsaammin kuin Hot Yin tunneille. Tunnilla saatetaan soittaa musiikkia ja harjoitus päätetään toisinaan lyhyeen meditaatioharjoitukseen.

Hatha Flow Hatha Flow tunti on dynaaminen vinyasa flow tunti jossa asanat tehdään virtaavina sarjoina kehoa kuunnellen ja liikkeestä nauttien. Hatha-Flow-tunnilla emme käytä lämmitystä, vaan teemme harjoituksen huoneenlämmössä. Tunnilla voidaan käyttää rauhallista taustamusiikkia. Tunti soveltuu niin aloittelijoille kuin pidempään harrastaneillekin.

BarreYoga Nordicin Barre -tunnilla yhdistetään balettia ja pilatesta. Apuna käytetään seinään kiinnitettyä barretankoa. Harjoitus on voimakas ja yksinkertainen, joka vahvistaessaan keskivartalon syviä lihaksia tuo ryhtiä ja lisää koordinaatiokykyä ja kehonhallintaan sekä kiinteyttää erityiesti vatsan ja pakaroiden alueita.
Tanssiaskelia ei varsinaisesti juuri oteta etkä tarvitse balettitossuja, sen sijaan sukat olisi hyvä olla jalassa.

Baby + Parent Yoga
Tälle tunnille ovat tervetulleita äidit ja isät vauvojen tai taaperoiden kanssa. Lapsen ikähaarukka n.0kk-1v/kävelyn alettua, tämä jotta sinun olisi helpompi rauhoittua ja keskittyä. Tarkoitus on tehdä joogaharjoitus vauvan tai taaperon ehdoilla ja nauttia yhteisestä hetkestä syvään hengittäen. Osa liikkeistä on mahdollisuus tehdä vauvan kanssa. Ota mukaan oma filtti tai vastaava vauvalle alustaksi.

Lasten Jooga Tunti aloitetaan rauhoittumalla ja tervehtimällä muita. Varsinainen joogaharjoitus tehdään mielikuvitusta ja satuja apuna käyttäen. Harjoituksen tarkoituksena on lisätä lapsen oman kehon tuntemusta, säilyttää luontainen liikkuvuus sekä oppia keskittymään. Tunti päätetään loppurentoutukseen sadun tai musiikin kanssa ja lopuksi hiljennytään Harjoituksen jälkeinen aika on varattu jutusteluun ja puuhasteluun, kuten piirtämiseen ja askarteluun. Lasten jooga sopii 3-10-vuotiaille tytöille sekä pojille. Tunti pidetään normaalissa huoneenlämmössä.

**** Ashtanga tarkoittaa kahdeksaa haaraa ja näistä kahdeksasta haarasta muodostuu astangajoogan filosofinen perusta. Joogan perusteoksessa Patanjalin Joogasutrissa kerrotaan, että ihmisen on mahdollista vapautua mielen ja kehon esteistä noudattamalla näitä kahdeksaa haaraa. Sri K. Pattabhi Joisin perinteen mukaan harjoittelu aloitetaan kolmannesta haarasta eli jooga-asanoista ja laajennetaan hiljalleen aina sisäisten toimintojen (haarat 5–8) harjoittamiseen.
1. YAMA: itsehillintä
2. NIYAMA: asenteet
3. ASANA: jooga-asento
4. PRANAYAMA: hengityksen hallinta
5. PRATYAHARA: aistimusten vetäytyminen
6. DHARANA: mielen keskittyminen
7. DHYANA: mietiskely ja meditaatio
8. SAMADHI: syventyminen ja yhteys korkeimpaan minuuteen ja tietoisuuteen

Asentoharjoituksessa hengitys yhdistettynä jooga-asentoihin ja lihaslukkoihin (bandha) luo sisäisen lämmön, joka puhdistaa ja vahvistaa kehoa tehokkaasti. Tietoinen hengitys yhdistettynä katseen kohdentamiseen (dristi) puolestaan harjoittaa keskittymistä, mielen hallintaa ja lisää omaa sisäistä tietoisuutta.

**Mysoreharjoitus on perinteisin tapa harjoitella astangajoogan asentosarjoja. Mysore viittaa kaupunkiin Intiassa, josta Sri K. Pattabhi Joisin perhe on kotoisin. Mysoreharjoittelussa asanaharjoitus tehdään oman hengityksen tahtiin opettajan läsnäollessa. Tunnilla opettaja opettaa ja avustaa tarpeen mukaan asennoissa ja sarjassa eteenpäin. Myös aloittelijat voivat osallistua Mysoreharjoituksiin. Aluksi asentosarja pidetään lyhyenä, jotta oppilas pystyy omaksumaan asennot. Sarjaa ei siis tarvitse heti muistaa ulkoa ja jokainen edistyy omaan tahtiinsa.