Air Jooga tuo vaihtelua ja uudenlaista näkökulmaa perinteiseen lattialla tehtävään joogaharjoitukseen. Kyseessä ei ole ilma-akrobatia tai mikään muukaan sirkustaide, vaan joogaharjoitus, jossa yhdistyvät liikeharjoitus, hengitysharjoitukset ja meditaatio. 

Varhaiset joogit ovat harjoittaneet inversio-asanoita, eli ylösalaisin oloa, käsillä- ja päälläseisonta-asanoissa.

Asanoilla pyritään saavuttamaan kehon tasapainotus, nestekierron stimulointi (verenkierto, lymfa), rauhasten toiminnan normalisoituminen, suoliston ja ruuansulatuksen paineen vapauttaminen, sekä mielen ja ajatuksien kirkastava vaikutus. 

Myyttien mukaan myös lääketieteen isänä tunnettu Hippocrates antoi inversio-hoitoja nivelsairauksiin ja selkärangan ongelmiin. Riippuvilla asennoilla parannettiin kehonlinjauksia , lisättiin kehon liikkuvuutta ja notkeutta, sekä voimistettiin niveliä ja sidekudosta. 

Air Joogan hyödyt nousevat esiin varsinkin istumatyötä tekevien parissa, koska istuminen rasittaa selkärankaa ja istumme harvoin sellaisessa ryhdissä, joka olisi selkärangalle parasta. Huonoryhtinen istuminen rasittaa ja heikentää lihaksistoa, kutistaen lonkankoukistajia, heikentäen vatsa-, keskivartalonlihaksia ja pallealihasta, jotka eivät aina saa tarpeeksi liikettä. 

Terveet lihakset, kudokset ja luut tarvitsevat sopivissa määrin säännöllistä stressiä ja sama koskee meidän hengitystä. Jokaista hengenvetoa tulee arvostaa ja siksi sitäkin tulisi harjoitella. 

Millainen on hyvä ja oikeanlainen hengitys?

Länsimainen ihminen hengittää yleensä rintakehällään. Opimme jo varhaisessa vaiheessa vetämään vatsan sisään ja pitämään sen siellä, jolloin syntyy illuusio kauniimmasta vartalosta. Hengitys on pinnallista, koska vain keuhkojen yläosaa käytetään. Vauvat ja pienet lapset hengittävät syvää hengitystä, jolloin vatsa liikkuu ulos ja sisään joka hengenvedolla. 

Palleahengitys on täydellisempi ja tehokkaampi tapa hengittää, koska tahdonalainen palleahengitys stimuloi Vagus-hermoa, joka rauhoittaa ja auttaa kehoa rentoutumaan. 

Oikeanlaisilla hengitysharjoitteilla vaikutat mm. palautumiseen, aineenvaihduntaan ja nestekiertoon. Rennosti sujuva hengitys kohottaa ryhtisi ja vapauttaa energiasi. Hyvä hengitys on tie parempaan uneen, keskittymiskykyyn sekä useiden sairauksien ennaltaehkäisyyn mutta myös niistä toipumiseen. Ja mikä parasta – hengitystä vapauttavia ja vahvistavia harjoitteita voit tehdä missä tahansa ja milloin vain.

Air Jooga -harjoitus on kokonaisuus, jossa liikkeiden aktivoivat vaikutukset vahvistavat  ja avaavat kehoamme – antavat meille luonnollisen tavan liikkua ja hengittää. Air Joogaa voit harjoittaa vaikka joka päivä, kunhan muistat kuunnella kehoasi. Harjoituksesta on lukuisia hyötyjä joista muutamia mainitakseni:

  • Harjoituksessa kehität keskivartalon voimaa ja harjoitusten myötä ryhti paranee
  • Voit tehdä syvempiä venytyksiä kankaan tuella, painovoimaa hyväksi käyttäen
  • Saat helpotusta selkävaivoihin, varsinkin ylösalaisin olo antaa selkärangalle venytystä
  • Parannat tasapainoa, kehotuntemustasi, sekä koordinaatiotasi
  • Lisäät ylävartalon voimaa 

Air Jooga sopii lähes kaikille, kunhan yksilön tarpeet ja taso otetaan huomioon. 

On kuitenkin muutamia seikkoja, jotka on hyvä huomioida:

  • Harjoitusta ei suositella aloitettavaksi raskaana olevana ja synnytyksen jälkeen kannattaa harjoittelua lykätä vielä 3kk. 
  • Verenpaine (ylä/ala), voivat tuntua hetkellisesti, mutta eivät suoranaisesti estä harjoitusta. Asiasta on kuitenkin hyvä mainita opettajalle, joka osaa auttaa tilanteen tullen.
  • Kuukautiskierto jokaisella naisella erillainen, joten inversioita tulisi välttää juuri kuukautisten aikana. Inversiot saattavat häiritä kiertoa.   
  • Ylipaino, ei ole este, mutta mukavuuden hidaste. Kankaamme kestävät jopa 700kg, eli turvallista harjoittelu on kaiken kokoisille.  

Joogaharjoitus kankaan avulla tehtynä kääntää maailman ylösalaisin ja antaa näin hyvän muistutuksen siitä, että maailmaa kannattaa katsoa myös toisenlaisesta näkökulmasta. Koska Air Jooga harjoitusta on vaikeaa ja lähes mahdotonta sanoiksi pukea on se harjoitus joka on ehdottomasti itse koettava.